@clement_vrd:
For the "blown aspect of the note", you could try mixing in some white and/or pink noise (you would very likely need to both filter the generated noise & apply an envelope generator to it to get the desired "air sound" in the right place, with the right spectral components). You can easily cascade another 4-way mixer to add this additional component.
As for how I arrived at this sound, the short answer is "I tinkered with it on my TMPS until I got the sound that I was looking for". I did not make use of any technical references in that activity. I designed & implemented my TMPS as a generic synthesizer, which ultimately grew to include over 600 different audio objects (modulated waveform generators, filters, modulators, strings, white & pink noise, envelope generators, ladder filter, reverb etc.) which are all routed thru a series of mixers, providing a completely independent/configurable sound processing system that implements a 14-poly 3-voice synthesizer.
Each of the three voices in my TMPS are independent & each includes configurable VFOs (signal level, tuning, etc.) generating the following waveforms: sine, square (with controllable duty cycle), triangle, & sawtooth, where each voice is also able to be modulated by LFOs generating the following waveforms: sine, square (50% duty cycle), pulse (with controllable duty cycle), triangle, sawtooth, sample/hold, white/pink noise, where the modulation can be FM (frequency) or PM (phase), and each LFO can also have its own independent envelope applied as well. The resulting complex waveform can be independently filtered (unfiltered, LP, BP, HP, notch, all with controllable transition frequency, bandwidth, & resonance), where the transition frequency of the filter can also be independently modulated by its own LFO. Each voice can also be configured for its own octave (+/- 3), with an additonal DC offset in the mix, as well as a strings generator.
The capabilities of the Audio Library are absolutely amazing . . . the credit goes to
@PaulStoffregen for his implementation . . . I just made use of what he provides !!
Mark J Culross
KD5RXT
TRANSLATION TO FRENCH (using translate.google.com):
@clement_vrd:
Pour l'« aspect soufflé de la note », vous pourriez essayer de mélanger du bruit blanc et/ou rose (il vous faudrait probablement filtrer le bruit généré et lui appliquer un générateur d'enveloppe pour obtenir le son d'air souhaité, avec les bonnes composantes spectrales). Vous pouvez facilement ajouter un autre mélangeur à quatre voies pour ajouter cette composante supplémentaire.
Quant à la façon dont j'ai obtenu ce son, la réponse courte est : « J'ai expérimenté sur mon TMPS jusqu'à obtenir le son que je recherchais ». Je n'ai utilisé aucune référence technique pour cela. J'ai conçu et implémenté mon TMPS comme un synthétiseur générique, qui a finalement évolué pour inclure plus de 600 objets audio différents (générateurs de formes d'onde modulées, filtres, modulateurs, cordes, bruit blanc et rose, générateurs d'enveloppe, filtre en échelle, réverbération, etc.), tous acheminés à travers une série de mélangeurs, offrant un système de traitement du son entièrement indépendant et configurable, implémentant un synthétiseur à 14 voix de polyphonie et 3 voix.
Chacune des trois voix de mon TMPS est indépendante et comprend des oscillateurs configurables (niveau du signal, accord, etc.) générant les formes d'onde suivantes : sinus, carré (avec rapport cyclique contrôlable), triangle et dents de scie. Chaque voix peut également être modulée par des LFO générant les formes d'onde suivantes : sinus, carré (rapport cyclique de 50 %), impulsion (avec rapport cyclique contrôlable), triangle, dents de scie, échantillonnage/maintien, bruit blanc/rose, où la modulation peut être FM (fréquence) ou PM (phase), et chaque LFO peut également avoir sa propre enveloppe indépendante. La forme d'onde complexe résultante peut être filtrée indépendamment (sans filtre, passe-bas, passe-bande, passe-haut, coupe-bande, tous avec fréquence de transition, bande passante et résonance contrôlables), la fréquence de transition du filtre pouvant également être modulée indépendamment par son propre LFO. Chaque voix peut également être configurée pour sa propre octave (+/- 3), avec un décalage CC supplémentaire dans le mixage, ainsi qu'un générateur de cordes.
Les capacités de la bibliothèque audio sont absolument incroyables… le mérite en revient à
@PaulStoffregen pour son implémentation… j'ai simplement utilisé ce qu'il propose !
Mark J Culross
KD5RXT